torsdag 8. januar 2009

Tales from the sauna..


Jeg trener en tre ganger i uka. Etter treninga liker jeg å sette meg i et varmt rom. Rommet kalles badstu. Når man sitter i badstu, så er det så varmt at man svetter, og når man svetter, så blir man rensa. Det sier ihvertfall noen folk. Badstu er digg!

Jeg har aldri drevet med trening i helsestudio før, og derfor lurer jeg naturligvis på hvordan man skal oppføre seg der. Uskrevne regler og så videre. En ting jeg har lagt merke til, er at det ikke er fryktelig naturlig å komme i snakk med folk der man trener. Det tilhører sjeldenheten at man snakker med noen fremmede, men i badstua derimot, der snakker man gjerne. Det som kommer under her, er sammendrag av en sånn samtale:

Jeg har hatt en ganske hard økt til å være meg, jeg har sykla som en gal, løfta mer enn stengene (!) og brynt meg på diverse apparater. Jeg dusjer litt, og går inn i badstua. Jeg merker at den ikke er så dampende varm som jeg foretrekker, så jeg tar opp sinkbøtta som står der inne, går ut i dusjen og fyller den med vann.

Nesten i det jeg får satt meg til i badstua og plukket opp bladet som ligger der, så går døra opp og en kar kommer inn og setter seg vedsiden av meg. Han ser betydelig eldre ut enn meg, kanskje mellom 36 og 42 år, han har sorte ringer under øynene og nokså normal bygning. "Hrm, kremt! Jeg syns det så så deilig ut å ta litt badstu da du kom der med bøtta, kremt!". Jeg svarte samtykkende på dette, badstu er ganske behagelig.

Jeg ser ned på bladet, og skjønner raskt at det er en deilig utgave av "Kamille" jeg skulle til å lese på. Det var en ekstremt herpa utgave av denne ukas versjon. Typisk sånn at det hadde vært blaut og tørka igjen en fire fem ganger. For de uinvidde er "Kamille" et blad som er skreddersydd, evt. forsøksvis skreddersydd, for litt alternative middelaldrende kvinner. Typen blad som har "Spektralsteiner! -Det nye innen meditasjonsselvterapi". Jeg er ikke så veldig i den målgruppa. Jeg la det fra meg, og han så forsida. "Kremt, hrm, så du leser Kamille?". Jeg forklarte at det ikke var denslags jeg kjøpte, men at jeg hadde plukka det opp siden det var det eneste bortsett fra bøtta som lå der. Vi snakka ikke mer om bladet, men derimot hva slags trening vi drev med o.l, sikkert ganske vanlig badstupreik for de som er vant med det.

Jeg kom til et punkt der jeg følte det var nok badstu, og gjorde meg klar til å gå ut akkurat idet min badstukollega pensa over diskusjonen på bananer. Han foretrakk de grønne, faste og unge. Jeg sa at jeg likte modne bananer. Gule, men ikke for brune. Jeg gikk ut i dusjen, og fyren ville plutselig også dusje, mens han fortsatte å bable. Jeg gikk over i "jada, joda, neida, okå"-modus. Jeg ble ferdig med å dusje -han ble ferdig med å dusje. Jeg kledde meg (relativt fort), han ble ferdig med å kle seg så godt som samtidig som meg. Jeg gikk opp trappa med ham hakk i hel. Jeg dro ut og låste opp sykkelen, og skimtet i øyekroken en ensom skikkelse som stod i innganga og speida.

3 kommentarer:

Hinnaly Kane sa...

Syns det var noe vittig over 2 svette og nakne menn diskutere bananer i badstua....

Portveien12 sa...

Haha hadde ikke fått med meg at praten fortsatte ut i dusjen. Friskt

Aslak sa...

Veldig friskt! Lurte på om jeg skulle tilføye han som snøt seg og kasta slimet rett på gulvet i badstua, men fant ut at han var for lite galant i forhold til mr. bananaman til å nevne.